Home » Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, eller SEO (search engine optimization), handlar helt enkelt om att göra en webbsida så bra som möjligt i sökmotorernas ögon. Genom att optimera sin sajt kommer denna att hamna högre i sökmotorernas träfflistor och därigenom med största sannolikhet få mer trafik och även mer konverteringar (det du vill att besökarna ska göra på din sajt).

Sökmotoroptimering består av två huvuddelar, onpage (allt du gör på själva sidan) och offpage (den uppmärksamhet sidan får på andra sajter på internet). Mer om offpage- och onpage-optimering kan du läsa om i SEO-skolan.

Hur jag ser på sökmotoroptimering

I mina ögon handlar sökmotoroptimering inte om att få topplaceringar på några få utvalda sökord, utan mer om att se till att hela sajten är sökbar på sökmotorerna. Givetvis finns det vissa ord och fraser som är viktigare än andra och dessa vill du givetvis hamna i topp med, men genom en väloptimerad sajt kan du få träffar på 100-tals, kanske 1000-tals olika sökord och sökfraser.

För mig handlar sökmotoroptimering mer om marknadsföring än om teknik. Visst finns det tekniska delar som måste fungera, men det viktigaste är att tänka marknadsföringsmässigt och se till att webbplatsen verkligen framför det budskap som det är tänkt att den ska göra.

För att få ett långsiktigt hållbart resultat är det viktigt att arbeta med metoder som fungerar på längre sikt. Grunden i all sökmotoroptimering är att göra en ordentlig onpage-optimering, dvs att se till att din webbplats är så bra som det bara går att få den. Ibland räcker inte detta, utan mer kraft måste tillföras utifrån, framförallt genom att försöka få fler andra webbplatser att länka till dina sidor. Men i många fall räcker en ordentlig onpage-optimering långt.

Vill du veta vad jag kan göra för din sajt? Kontakta mig på 0703-12 22 27, så får du veta mer. 

 

Comments & Responses

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *